NIEUWSBRIEF

UITSCHRIJVEN

NIEUWSBRIEF

INSCHRIJVEN

 

‘BAND’ (2009)

projectie op drie schermen, HD-video, stereogeluid, 12’29”

Adam Pendleton, ‘Band’ (2009), videostill.

Pendleton herwerkt zowel de vorm als de inhoud van Jean-Luc Godard’s documentaire ‘Sympathy for the Devil’ uit 1968. Godard toonde lange flarden van repetities en opnames van The Rolling Stones, de supersterren van die tijd. Pendleton doet hetzelfde met de alternatieve post-punkband Deerhoof. Ook hij toont beelden van protestbewegingen zoals de Black Panthers en van de politieke chaos na de moorden op de Kennedy’s. Pendleton belicht de culturele verschuivingen tussen de jaren ’60 van Godard en het heden. Hij gebruikt de taal van de avant-gardefilm, maar werpt vragen op over de huidige experimentele kunst.

ADAM PENDLETON (USA) ° 1984

Adam Pendleton haalt vaak zijn inspiratie uit bestaande kunstwerken. Hij eigent zich brokstukken van de visuele cultuur toe en herdenkt ze op zijn manier. De kunstenaar voelt zich duidelijk aangetrokken tot de experimentele films van Jean-Luc Godard. Hij verwijst bijvoorbeeld in zijn fotowerken naar diens ‘A Bout de Souffle’.